Orice angajat trebuie sa beneficieze, la inceputul activitatii intr-o firma, de instructaj pentru protectia muncii, referitor la care sunt completate si o serie de documente pentru care atat angajatorul, cat si instructorul semneaza. Aceste instructaje trebuie realizate de personal autorizat, care poate fi un lucrator responsabil cu SSM in cadrul firmei sau un specialist SSM dintr-o firma de specialitate, care ofera consultanta.
In cazul companiilor mari insa, cu mai multi angajati, este necesar sa existe cel putin un lucrator desemnat de angajator si responsabil pentru SSM, care sa cunoasca prevederile si procedurile referitoare la aceasta activitate, motiv pentru care trebuie sa urmeze un curs SSM de pregatire initiala.
Uneori exista un intreg departament de SSM, pentru care exista si o persoana responsabila, care trebuie sa organzieze si sa planifice programele de instruire a angajatilor si modalitatile prin care se poate imbunatati gradul de siguranta a anagajatilor.
Cui se adreseaza un curs SSM?
Pentru a putea activa in domeniul securitatii si protectiei muncii este necesar sa se urmeze cursuri de specialitate, adaptate nivelului de pregatire. Astfel de cursuri pot fi efectuate atat individual, cat si de angajatii unei firme, la recomandarea acesteia, indiferent ca este vorba despre un angajat desemnat cu activitatea de SSM, conducatorul serviciului intern de securitate si protectia muncii ori de un angajat din cadrul acestui serviciu intern.
Cele mai citite articole
Cum obiectivul specialistului SSM este acela de a organiza, coordona si monitoriza actiunile de prevenire si protectia muncii, este necesar ca acesta sa cunoasca atat cadrul legislativ cu privire la securitatea si sanatatea in munca, dar si notiunile despre riscurile asociate activitatii desfasurate si metodele prin care pot fi prevenite. De asemenea, este important ca un astfel de specialist sa stie cum sa acorde si primul ajutor, esential in cazul unui accident de munca.
In acest fel, specialistul va putea indeplini obligatiile profesionale pe care le are, cum ar fi obtinerea autorizatiei de functionare, instruirea angajatilor cu privire la SSM, intocmirea planului de preventie si protectie in timpul muncii.
De ce sunt necesare serviciile de SSM in cadrul firmei?
Companiile au obligatia, stipulata prin norme legislative, de a implementa reguli si norme pentru protectia si securitatea in munca, in vederea prevenirii accidentelor de munca si chiar a bolilor profesionale.
Drept urmare, este important sa existe cel putin un angajat – sau un departament intreg, penrru firmele cu multi angajati – care sa fie specializat in SSM si care sa se ocupe de implementarea si instruirea angajatilor.